Emoties van ouders opvangen – 5 tips voor onderwijzers
Emoties van ouders opvangen. 5 tips voor onderwijzers!
Vandaag of morgen krijg je er als docent of directeur zeker mee te maken: teleurgestelde, gefrustreerde of boze ouders of verzorgers van leerlingen. De meeste agressie ontstaat op basis van ‘slecht nieuws’. Ouders willen meestal het beste voor hun kinderen. Het is voor hen dan ook lastig te verteren als een docent “slecht nieuws” heeft. Steeds vaker horen we tijdens trainingen over mondige ouders en leerlingen die het niet eens zijn met het studieadvies, of de (on)mogelijkheid van hun schoolkeuze of met strafwerk, onvoldoendes, rapporten en zelfs lesinhoud. En soms verlopen deze gesprekken stroef of uiterst emotioneel. Daarom 5 tips om goed voorbereid een “slecht nieuws” gesprek met ouders aan te gaan en de kans op agressie te verkleinen. Want emotie mag, agressief gedrag mag niet!
Tip 1 | Kom snel ter zake
Het is fijn als de pleister snel losgetrokken wordt. Draai er niet omheen en kom gewoon direct tot de kern. Niets is voor beide partijen pijnlijker dan om de hete brij heen draaien. Leg rustig en kort uit hoe je tot dit besluit gekomen bent.
Tip 2 | Vang de emoties op!
Luister naar de ander: vaak zal slecht nieuws frustratie, protest of vragen oproepen. Toon begrip en laat weten dat je hem of haar hoort. Dit doe je door tip 3, 4 en 5 toe te passen.
Tip 3 | Geef een samenvatting en gevoelsreflectie!
In je eigen woorden terug te geven wat de ander tegen je zegt. En door terug te geven wat je ziet aan emoties. “U had een andere verwachting en het maakt u boos dat wij dit besluit hebben genomen”. Begrip tonen is niet hetzelfde als gelijk geven! De ouder zal misschien nog wat ongenoegen uiten, hij heeft immers een luisterend oor gevonden! Blijf samenvatten totdat je merkt dat de emoties afnemen. Een valkuil hierbij is dat je te snel naar een oplossing wilt. Bedenk dat de ander nog niet rationeel kan zijn terwijl de emoties nog hoog zitten.
Tip 4 | Vraag door op de gedachten, mening en gevoelens
De ouders willen iets anders. Een ander advies, een beter cijfer, geen jaar overdoen, intrekking van schorsing… Wat het ook is, in plaats van mee te gaan in de discussie is het handiger om door te vragen op wat dit slechte nieuws voor hen betekent. Wat beweegt ouders? Wat betekent dit besluit voor hen? Wat waren de verwachtingen? Toon belangstelling. Ook als het een verwijt naar jou of de school inhoud. Dit zal de frustratie verder doen afnemen.
Tip 5 | Zoek samen naar een alternatief of oplossing
Door echte aandacht te geven aan het verhaal van de ouder zal de frustraties afnemen. Als ouders kalmer zijn is er ook meer ruimte voor verwerking van het slechte nieuws. Nu pas is het moment gekomen om echt inhoudelijk op de kwestie in te gaan. Herhaal jouw slechte nieuws met daarbij de erkenning voor wat het voor hen betekent. En richt dan het gesprek op een gezamenlijke en haalbare oplossing. “Het is helaas niet mogelijk dat Klaas met deze cijfers over gaat naar het examenjaar. Dat valt u hard tegen omdat jullie samen met Klaas daar heel veel tijd in hebben gestopt. Ik wil graag met jullie naar andere mogelijkheden kijken. Wat gaat de volgende stap worden?”
Succes verzekerd!
Deze methode werk heel goed wanneer ouders teleurgesteld zijn, andere verwachtingen koesterde of verbouwereerd zijn. Met dit stappenplan vang je vooral de spontane uitbarsting op, die mensen hebben nadat zij slecht nieuws gekregen hebben. Mocht je te maken hebben met ouders/verzorgers van leerlingen die jou beledigen of bedreigen is een ander stappenplan te volgen. Daar meer over in een volgende blog.
Ik wens je veel succes! Het worden weer drukke weken. Mocht je vragen hebben mail of bel me gerust.